zondag 26 oktober 2014

Kraamcadeautje + tutorial

Het kind kwam al eind juli ter wereld, maar gisteren werd pas het eerste bezoekje gebracht.
Shame on me, I know.
Nu ja, ter mijner verdediging: als het kind op de geplande datum het eerste levenslicht had gezien, dan was het nu nog maar een maandje oud geweest, en dan waren we niet eens zo laat geweest met ons bezoek.
Om het kind alsnog op gepaste wijze te verwelkomen in deze wereld, werd nog maar eens een extra "efforreke" gedaan.

Er werd langdurig nagedacht over wat er genaaid ging worden, en nog langer over de juiste stoffen die daarvoor in aanmerking konden komen.

Uiteindelijk werd er gekozen voor een slaapzak, een verzorgingsmatje, en een slabbetje om het pakketje af te maken.



De 2 soft cactus stofjes waar ik uiteindelijk voor gevallen ben combineren prachtig, en het blauw en het groen sluiten mooi aan bij de kleuren van het geboortekaartje.

Alleen voor de details (kamsnaps, paspel, geflockte figuurtjes en naam) koos ik voor oranje i.p.v. het bruin van het kaartje.
Waarom?
Wel, ik zou het eigenlijk niet weten, maar het resultaat mag er zijn, vind ik.

De slaapzak werd gemaakt volgens het supermakkelijk en goed uitgelegde patroontje genaamd Lua (Straightgrain). Snelle beslissers - en dan bedoel ik echt wel snel, want je hebt nog tot 27 oktober - kunnen het patroontje met 20% korting kopen door de code LANCERING te gebruiken in de webshop.

Daarnaast heb je ook nog een weekje de tijd om het patroon gratis in de wacht te slepen met de give-away op de blog van "twee emmerkes water". Waag dus zeker je kans!

Als tussenvoering werd een 1-persoonsdeken verknipt dat de mammie ergens (wibra of hema ofzo) voor 1€ (oorspronkelijk 5€) op de kop had getikt.


Het patroon voor het verzorgingsmatje heb ik al vaker - met succes - uitgetest, en het verbaast me dat ik het nog niet vaker heb zien verschijnen in blogland. Aan de buitenkant heeft het iets weg van een stijlvolle clutch (voor de mama), maar wanneer je het opent, komt er een zacht verzorgingsmatje tevoorschijn met 2 zakjes waar je bvb. natte doekjes en pampers in kan bewaren.

Omdat de originele tutorial in het Engels (en dus in inches) is, en vnl. wordt beschreven op video, vat ik het hieronder graag voor u samen in cm en met wat foto's.

1) het patroon bestaat eigenlijk enkel uit een aantal rechthoekjes. Omdat het mij vaak niet vanzelf lukt om een perfecte rechthoek te knippen uit stof, heb ik de patroondelen eerst op cursuspapier getekend, maar de handigen onder ons kunnen ze dus rechtstreeks uit de stof knippen.
Verzorgingsmatje: 3x een rechthoek van 33 x 52 cm:
in de buitenstof, de binnenstof en de tussenvoering.

Achterflapjes van de zakjes:  2 rechthoeken van 18cm x 53 cm 
Voorflapjes van de zakjes: 2 rechthoeken van 18 cm x 38,5cm + 36 cm biais






Als je graag hebt dat de binnenstof makkelijk afwasbaar is, gebruik je best tafelzeil, toile cirée, of - zoals in dit geval - gelamineerd katoen. Dit kan je doen door lamifix vlieseline op je katoenen stof te strijken. 







2) we beginnen bij de zakjes:
    2a) Vouw een voorflapje dubbel met de slechte kanten op elkaar.
          (Resultaat is een rechthoek van 18cm x 19,25cm).
          Werk de vouw (ja, je leest het goed - dus NIET de open flap, maar de vouw) af met biais.
          Als je niet weet hoe je best biais aanbrengt, dan vind je hier een
          tutorial.


   















2b) vouw nu een achterflapje met de goede kanten op elkaar.

 
















2c) Vouw het achterflapje terug open, en leg het voorzakje dat je in stap 2a) hebt gemaakt aan de                plooi van het achterflapje.

 






2d) Vouw het achterflapje terug dicht, en speld toe.

    2e) Stik de zijranden en de bodemrand op persvoetbreedte


2f) Keer om en strijk plat.

   2g) herhaal stappen 2a) tot 2f) voor het tweede zakje.

3) Het matje: leg de slechte kant van de binnenstof (of buitenstof) op de tussenvoering.

Als je graag een afgerond i.p.v. rechthoekig matje wil, kan je met behulp van een bord de randen bijknippen.
















Nu gaan we de zakjes erbij halen. Plaats het eerste zakje op zo'n 5cm van de rand, en het tweede zakje op zo'n 2cm van het eerste zakje vandaan. Als je zoals ik op de foto vertrokken bent met de binnenstof, dan plaats je de zakjes met de achterkant naar boven op de stof. Als je werkt met de buitenstof, dan plaats je de zakjes met de voorkant (de kant met de biais) naar boven op de stof. Voor alle duidelijkheid: de niet gestikte naad (= de bovenkant) van de zakjes valt samen met de zijkant van het matje. (Als je bang bent dat de zakjes gaan verschuiven, kan je ze nu al vaststikken op 5mm, maar dat hoeft dus niet).














Leg hierop nu de buitenstof (of binnenstof) met de slechte kant naar bovenen speld alles vast. Wanneer je voor een afgerond matje hebt gekozen, knip je tegelijk ook de bovenste stof bij, gelijk met de onderste lagen.

Stik nu alle naden vast op persvoetbreedte, maar laat onderaan nog een gat vrij van een 12-tal cm, dat moet dienen als keergat. Keer hierna dan ook de boel om.

Als je proper wil werken, kan je het keergat nu sluiten met een blinde steek (ik-en-gij-steek), of, als je even lui bent als ikzelf, sluit je het gewoon mee door het matje nog eens te overstikken langs de rand op 5mm.

Plaats de flapjes op het mapje en vouw in 3 om de plaats te bepalen waar de kamsnaps moeten komen. Indien je niet weet hoe je kamsnaps moet aanbrengen, zoek dat dan maar eens op op YouTube. Tutorials genoeg! Als je het correct doet, krijg je dit resultaat:




























Wie geen fan is van kamsnaps, kan het ook met een echte knoop doen. Een leuk trucje om dit te doen zonder knoopsgat maar met een haarelastiekje wordt uitgelegd in de video van de oorspronkelijke tutorial.










Om het pakketje af te maken, flansten we ook nog snel een slabbetje in mekaar.

Voor de achterzijde gebruikte ik het gratis patroon van de droomfabriek. Voor de voorzijde knipten we het patroon in 3, om zo met verschillende kleuren te kunnen werken. 
De achterzijde werd gemaakt met een zachte, witte badstof. Op de slechte kant hiervan bracht ik lamifix aan. (Dus eigenlijk als een soort tussenvoering). Dit om te vermijden dat het kindje nat zou worden wanneer er melk of een andere vloeistof door de katoen en badstof heen zou dringen.
Voor de afwerking werd wederom gekozen voor kamsnaps i.p.v. velcro.


    Om het geheel dat tikkeltje extra te geven, werd de silhouette cameo nog maar eens boven gehaald,     en voegden we een naam, geboortedatum en autootje toe in flockfolie.


Ziezo, dat was het dan. 
De ontvangers leken gisteren alvast blij met hun cadeautje, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. Ik denk niet dat ze het in mijn gezicht zouden durven zeggen als ze het maar niets vinden. Maar jullie mogen natuurlijk altijd je eerlijke en ongezouten mening geven. Ik kan er alleen maar uit leren!

Ter info: de soft cactusstofjes en blinde rits vond ik bij Habiba. De Lamifix kocht ik bij Veritas. De kamsnaps komen van bij kamsnappers.be.  



































6 opmerkingen:

  1. Wat een vrolijk pakketje! Daar wordt elke mama blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ligt de slaapzak klaar voor het baby'tje dat eind december of begin januari verwacht wordt!Ik ben blij met de Nederlandse vertaling.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een supermooi en praktisch cadeau ! Top !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk geboortegeschenk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben fan van de slaapzak! Moest je ooit willen ruilen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen